21 mars 2012

Mera tvätt
Tröttsamt att hemarbete kan ta så väldigt lång tid och så mycket energi i anspråk. Ikväll, bland annat, projekt tvättvikning.  J har en idé om att vikta och sorterade tvätthögar ska skjutas ihop i en och samma hög - med fördel ska högen även läggas på golvet i något hörn. Gäller därför att snabbast möjligt få in den vikta tvätten där den ska vara. Har drivit mig fullkomligt rasande vid tillfällen då J tycker att kläderna ska ut ur garderoberna och han själv ska in på hyllorna. Har då bara varit att börja om från början och hos oss kan jag säga att det är stora högar och därmed mycket bortkastad tid. Denna afton gick han dock bet. Detta då Mannen och storebror fick stå vakt.

Den senaste tiden tar lilla J dock inte UT så mycket kläder ur garderoberna utan är lite mer nyfiken på min linje, det vill säga kläderna IN i garderoberna. So far so good. Som vanligt har han dock dragit saken till sin spets och tycker att det gäller även de kläder han har på kroppen. Där står vi nu. Lite villrådiga i hur detta ska få ett stopp. Delar av beteendet har vi sett förut men inte denna noggrannhet i att lägga in kläderna där de ska vara.

Frågan väcks ständigt hos oss ""om detta är utveckling eller tillbakagång i hans utveckling?". Vi lutar mer åt tron att det är ett nödvändigt steg, att det beror på att han plötsligt upptäcker att det finns en viss ordning och struktur i omvärlden, som han faktiskt på något sätt vill anamma och bibehålla. Tokigt blir det dessvärre, då han ser ordningen och det nödvändiga i den på ett helt annat sätt än de flesta av oss andra. Möjligen är denna tro vårt eget sätt att överleva och inte helt förlora oss i total galenskap med anledning av alla hans tvång. Vi får helt enkelt välja att tro att det kan finnas något gott i detta extremt besvärande beteende.



4 kommentarer:

  1. Hej hej!

    När du berättar om Js tokigheter brukar vi ju skratta både du och jag....jag antar att det också är ett sätt att kunna hantera och leva med det faktum att det är som det är...
    Men när du sätter ord på alla känslor....när man läser allt det som vi faktiskt inte pratar om...då känns det så stort...Det sjunker in ännu mer hur jobbigt det faktiskt är...likväl som det sjunker in hur gränslös kärleken till sitt barn är. Vi får hoppas och tro att detta är ett steg i hans utveckling till att bli lika ordningsam som sin mamma..;) Tvätten vikt i spikraka högar, kanske tom färgkoordinerat....
    Nästa steg jkanske blir att de kläder han har på kroppen INTE ska in i garderoben utan ner i tvättkorgen och därefter ska pyjamasen på...;)
    Kram vi ses i morgon!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad fint du beskriver dina känslor inför allt detta med J. Sånt som vi aldrig har pratat om. Fällde många tårar när jag läste allt du skrivit. Han är världens goaste J, och rolig är han med alla sina upptåg. Men jag förstår verkligen att det är påfrestande ibland!
    Ses på söndag!
    Kram, faster.

    SvaraRadera
  3. hahaa...så dulyckades lägga in en bild!!

    haha en stooooor..;)
    När kommer de på sidan då??
    Kraaaaaaaam

    SvaraRadera
  4. Tack mina bloggande vänner. Jag ger upp... Data-grejor är inte min grej och då har du Katta ändå försökt förklara en hel förmiddag! Blir inte alls som jag tänker med bilder färger m.m. =(. Känner stor frustration; och vad är det med min tidsinställning? Allt sådant ska bara funka och google namnet hänger kvar.

    SvaraRadera