14 mars 2012

Oväntad hjälp
Fantastiskt! Kommer på J med att på eget initiativ duka av bordet efter maten. Det har aldrig något av mina barn tidigare gjort. Tänk vad trevligt! Alla glas ställda i diskhon, vattnet i tillbringaren uthällt fint i slasken och tillbringaren nedställd tillsammans med glasen. Jag som precis under dagen klagat till kär kollega över barnens, och då särskilt den äldre sonens, ovillighet till hemarbete...  Tänkte inte ens tanken att J kunde hjälpa till.

Senaste månaderna har J även fått ett stort intresse för dammsugare -in action. Han har tidigare i perioder varit livrädd för denna maskin. Nu kan han istället tjata om att den ska användas. Han drar med oss till den och kommer vi inte med rullar han fram dammsugaren. När den sedan används (vilket är något för sällan enligt mitt tycke) vill han att vi ska ta av det stora dammsugarmunstycket och suga med slangen mot golvet. Låter tydligen väldigt spännande, men det är dock ett extremt tidsödande sätt att städa på... Så ännu är han av denna anledning (och några fler) mer ivägen än till hjälp vad gäller dammsugning. För att inte tala om vid dammning. Få saker är så intressanta som en hink med dammvatten...

Men vem vet i framtiden. Till min stora lycka har han börjat ställa tillbaka Mannens hårvax som gärna blir kvar på handfatet varje morgon efter användning. Detta trots mina ständiga påminnelser. J vet att det ska stå i badrumsskåpet och ordnar med detta. Way to go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar