9 apr. 2012

"ba"
Liten rar J. Idag har han varit en riktig goding igen. Det är en himla tur. Han har visserligen stökat runt en del, men på en nivå så man hinner andas emellan. Det gör stor skillnad. Idag har han också delat kramar och gos. Saker blir då glömda och förlåtna nästan direkt.

Har märkt att J har börjat säga "ba" då han vill bada/duscha. Har nu blivit säker på att det är det han menar då han idag även lagt till en uppfordrande handviftning mot badkaret och även mot duschen. Är alltid roligt när han kommer på nya sätt att uttrycka sig. Extra roligt då det innefattar något som liknar talade ord. Det har hänt vid tillfällen. Dessvärre är det alltid övergående. Inga ord som stannar kvar. Men visst väcker det alltid en förhoppning att det ska komma mer. Visa av erfarenhet blir vi dock inte längre så besvikna då han slutar använda "orden" han börjat med. Jag är ändå glad att J idag kan förstå så väldigt mycket mer av vad som sägs. Det underlättar.

I åratal har vi tragglat med PECS (Picture Exchange Communication System) som är ett bildkommunikationssystem. Tycker fortfarande inte att det fungerar bra för J. Han tittar inte ordentligt på bilderna -är inte så intresserad- utan rycker oftast loss den första bästa ur sin pärm och ger oss. Vill han ha ett äpple kan han lika gärna ge oss en duschbild, och så håller det på. Vi är nu själva evinnerligt trötta på detta och undrar om det inte kan finnas något annat som passar J bättre.

Imorgon ska J till kortis. Pratade med hans kontaktperson idag. Hon var trevlig. Hon berättade att hon tycker J verkar trivas. Det tror även jag. Hoppas också att jag kan börja trivas med kortis. Har bjudit hem dem till oss för att hälsa på J. Tycker det känns bättre att de vet hur han har det hemma hos sig. Han kan ju inte själv berätta det. Inbillar mig att det på något vis gör en skillnad i hur de ser på J, att han för dem blir en mer hel person, en med föräldrar och syskon, och inte bara ett kortisbarn. Förmodligast blir skillnaden störst för mig. Men då har det ju alltid gett något. Imorgon ska jag vara med själv och lämna honom på kortis. Annars brukar han ju åka fritidsskjutsen dit direkt efter skolan, men imorgon är det ju ännu påsklov. Hoppas att det går bra och att han verkar glad att vara där. Det skulle göra det hela lättare.

3 kommentarer:

  1. Hej raring!

    Åå va skönt att läsa att du trots allt haft en hel del mys i påsk!
    Hoppas mannen snart blir av med lite värk...för nog kommer han allt kunna röra lite i grytorna med den friska armen..??
    Vad du är gullig som bjöd hem dem...det är jag säker på att de uppskattar. Det är klart att även de skulle tycka det var jätte kul att se hur J bor...;)
    Det kommer gå bra idag ska du se!!
    Kajsa ska tävla i gympa idag och jag ska vara tyckare (en slags domare)....så håll tummarna för oss båda. Det värsta är att jag ska vara med o döma där hon tävlar....hu det blir svårt!!
    Tänk om hon ÄR bäst...hur gör jag då? Kan man sätta sitt eget barn på pallen utan att det blir snack? Hmm...
    Kram min vän!
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästaste vännen. Du är bara för gullig. Gick bra att lämna J idag.Han ser ut att trivas.Såg att det gått bra för din lilla raring. Klart hon ska vara på pallen! Vi måste ses snart. KRAMAR I MASSOR.

      Radera
    2. HEj hopp gumman!

      Jag läste ditt sms i morse och satt o skrattade...
      Det tar sån nedrans lång tid att sms:a tycker jag så ring mig när du får tid....
      haha...lite kan jag hjälpa dig med och jag har klurat på varför det inte går att ändra vissa saker hos dig...Det kan bero på datorn och internetúppkopplingen..
      Jag bytte till Firefox och då gick det bättre...på min gamla laptop gick inte heller allt att göra i blogger...konstigt!!

      Kajsa var jätte duktig trots förkylning och värk i foten. Jag överlät till de 2 andra domarna att placera henne..;)
      Kram vännen så hoppas jag vi ses snart.

      Radera