26 apr. 2012

Efterlängtade sommar
Återigen dags att fylla i papper till dagis och fritids om barnens barnens ledigheter och icke-ledigheter över sommaren. Alltid är vi ute i sista stund och dessvärre många gånger i försenad stund. Med handen på hjärtat är det även alltför ofta de papper som ska fyllas i är borta... Pinsamt.

Syskonens tider är inte så väldigt problematiska men J:s tider börjar vara på överkurs. Att fylla i almanackan direkt då information om familjens tider kommer är numera livsviktigt, annars är det borta... Det är fritidstider, dagistider, tidigarelagda stängningar, stängda dagar, taxitider, lov, aktiviteter och kortistider..... Logistiken är inte alltid helt lätt och semesterdagarna ofta för få för att täcka in behovet av ledighet under året.

Mannen och jag har haft tur och har alltid lyckats få semester samma period. Så även i år, 4 veckor. Verkligen tur. Vet faktiskt inte hur det skulle fungera att vara hemma på egen hand med barnen? Någon semester skulle det ju i alla fall inte bli tal om.

Idag är sista dagen att fylla i J:s lapp. Imorgon ska den vara inne. Det är då det stora samvetet slår på. Hur mycket ska han vara hemma under sommaren och hur mycket fritids ska vi be om. Valen finns, då han i motsats till alla andra får lov att vara på fritids trots att vi är lediga. Förra året var första gången vi utnyttjade denna möjlighet under sommarlovet. Han var då endast helt ledig under två veckor. Övriga veckor vi hade semester var han på fritids 2-3 dagar per vecka. Det visade sig att det faktiskt verkade positivt för hela familjen.

Trots detta får jag någon typ av dåligt samvete när sommarlappen ska fyllas i. Känns inte bra att han ska behöva gå på fritids när vi andra har semester. Det är inte roligt att behöva utesluta J då semesterresor planeras. Det är tråkigt att märka att det vi ser fram emot att göra; ofta är saker som han inte ska delta i. Det är dock så det blir. Jag vet att det är det enda sättet att få det att fungera, men ändå. Jag bävar inför besluten och rannsakar mig själv. Grubblar över vems behov som kommer i första hand.

Men gräver jag riktigt djupt ser jag att det finns en mening för J med mer strukturerade dagar än vi kan erbjuda honom hemma. Han tycker om sitt fritids. Helt lediga veckor är inte så bra för honom. Jag ser det nu och tycker att det blivit mer tydligt de senaste åren. Han behöver aktiviteter. Så jag ska försöka att tänka lite djupare än jag vanligen gör. Men visst ska det bli lediga dagar och bad i trädgården även detta år för J. Och många lediga dagar hemma med alla barn.






1 kommentar:

  1. Ååå jag kan inte ens tänka mig hur svårt det måste vara!

    Men jag tror att du vet i ditt hjärta att det ni gör är rätt mot ALLA...
    Att sedan veta att J har det bra....gör ju att du kan koppla av o njuta....o vara en ännu bättre mamma. Om ni åker på en välbehövlig semester utan J...har ju han det jätte bra under tiden. sen när ni kommer hem är du utvilad och kan ge honom de bästa av dagar med total uppmärksamhet hemma i hans egen lilla oas....;)
    kram hjärtat...vi tar fikat en annan dag..;)
    Katarina

    SvaraRadera